075 230 00 52 | KLANTENSERVICE
0item(s)

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

We leiden een hectisch bestaan. We vliegen van hot naar her en zouden het liefst willen dat een etmaal meer dan 24 uren bevat. Lukt het niet zo goed om het overzicht te bewaren en ons te concentreren op werk of studie, dan grijpen we vaak te gemakkelijk naar het medicijnkastje. Met name het middel Ritalin wordt volop verhandeld, ook buiten de reguliere kanalen om. Dit middel schrijven artsen vaak voor wanneer er sprake is van ADHD (attention deficit hyperactivity disorder). Sommigen menen dat je slimmer wordt van Ritalin, maar is dat echt zo...?

Veel studenten zweren bij het middel wanneer ze een belangrijk examen moeten afleggen. Ritalin zou ze helpen om zich beter te kunnen concentreren, hetgeen natuurlijk tijdens een examen bepaald geen overbodige luxe is. De vraag is echter of dat wel zo verstandig is. Wetenschappers aan de universiteit van Oxford hebben geconstateerd dat Ritalin wel zorgt voor een betere concentratie, maar dat tegelijk het kortetermijngeheugen er negatief door wordt beïnvloed. Sterker nog, bij mensen van wie eerder al werd vastgesteld dat ze een hoog IQ hebben, bleek de intelligentie licht te zijn afgenomen na het gebruiken van Ritalin. De werkzame stof in het middel is methylfenidaat, deze stof verbetert de aandacht en stemming. Tegelijk kent methylfenidaat echter ook een aantal (mogelijke) bijwerkingen. Bij tien tot dertig procent van alle gebruikers treedt slapeloosheid op, evenals nervositeit. Juist deze twee bijwerkingen zijn natuurlijk niet gewenst wanneer er een examen of ander belangrijk moment op komst is. Sterker nog, door studenten en in het bedrijfsleven wordt het middel nou juist gebruikt om de prestaties te verhogen en daar staan deze bijwerkingen natuurlijk haaks op.

Je goed kunnen concentreren zit niet in een pilletje, het zit in jezelf. Wanneer je zorgt voor de juiste voeding, voor voldoende beweging en (heel belangrijk!) voor voldoende slaap, breng je jezelf in topconditie en kun je elk examen moeiteloos aan. Een goede nachtrust vormt de basis van een goede geestelijke gezondheid. Kom je 's nachts slaap te kort, dan red je het overdag meestal niet om je goed te concentreren. Als extra opkikker voor je brein kun je ervoor kiezen om even kort een dutje te doen, een zogenoemde 'power nap' van tien minuten kan wonderen doen op het gebied van concentratie. Ook is het een goed idee om voortdurend je hersenen te trainen. Zoek eens op internet naar breinbrekers of los met enige regelmaat een sudoku op. Verder zijn er ook nog wat tips en trucs die ervoor kunnen zorgen dat je aandacht niet afdwaalt naar andere dingen. Krijg je opeens een goed idee, dat verder niets te maken heeft waarmee je op dat moment bezig bent...? Schrijf het op, leg het weg en negeer het verder zolang het niet aan de orde is. Probeer je voortdurend te realiseren waar je aandacht op gevestigd is en grijp in wanneer die zich niet op het juiste onderwerp richt. Neem tijdig een pauze.

15 sep. 2016 11:52:32 door Raimond Bos Psyche en brein

We zijn allemaal wel eens in gedachten verzonken. Terwijl iemand tegen je praat, denk je intussen aan iets heel anders en volg je niet wat er wordt gezegd. Zolang dat niet te vaak gebeurt, is er niets aan de hand. Maar wanneer je zeer frequent afwezig bent, of in gedachten afdwaalt door zogenoemd afdwalend associëren, dan kan er ook sprake zijn van een stoornis in de hersenen. Mogelijk ben je een beelddenker, maar het kan ook zijn dat er sprake is van ADD (Attention Deficit Disorder).

Stel, je hoort een nieuwsbericht op de radio. Je herinnert je dat je over hetzelfde onderwerp vanochtend iets in de krant hebt gelezen. De krant...? Oh ja, dat is waar ook. Je zou het oud papier vandaag nog wegbrengen. Dat kan meteen wel even als je straks naar de supermarkt gaat. De supermarkt...? Hmm, vooral niet vergeten om dan andijvie mee te nemen. Andijvie...? Ha, daar is je buurman ook zo dol op. Hoe zou zijn vakantie verlopen...? De vakantie van je buurman heeft helemaal niets te maken met het nieuwsbericht op de radio, maar voor jou is het op dat moment heel logisch dat je aan die vakantie denkt. Afdwalend associëren kan lastig zijn, omdat je vaak niet meer weet hoe je op een bepaalde gedachte kwam en vooral niet meer weet waar je het eigenlijk over had. Er zijn mensen die een verhaal willen vertellen, halverwege een zin stoppen om een element van dat verhaal nader toe te lichten en vervolgens al pratend zo ver afdwalen dat ze niet meer weten waarom ze het verhaal eigenlijk waren begonnen. Onze hersenen slaan enorm veel informatie op. Ook als je geen studiebol bent, bevat je brein heel veel feiten, die je in zeer hoog tempo kunt reproduceren. Zie het maar al een enorme database met allemaal gegevens, die je in de loop der jaren verzameld hebt. Zo ken je bijvoorbeeld een aantal telefoonnummers en adressen van vrienden en bekenden uit je hoofd, maar je weet ook wat voor werk ze doen, welke hobby's ze hebben, welke drankjes ze graag nuttigen en waar ze zijn geweest op vakantie. Dagelijks wordt er een enorme lading nieuwe feiten over je uitgestort via de media, maar ook door te praten met de mensen in je omgeving. Een deel van die informatie sla je op en kun je op een later moment oproepen.

Wanneer je last heb van ADD, is er sprake van een stoornis die ervoor zorgt dat je niet of minder goed in staat bent om je aandacht op iets te richten. Je dwaalt in gedachten steeds af, er ontstaat dan een soort onoplettendheid. Niet iedereen die met ADD wordt gediagnosticeerd, heeft dezelfde symptomen, maar in veel gevallen is er sprake van concentratieproblemen en hebben mensen met ADD moeite om dingen goed te plannen of organiseren. Ze zijn niet zo goed in staat om hoofdzaken en bijzaken van elkaar te onderscheiden en ze komen vrijwel altijd te laat op afspraken omdat ze niet goed in staat zijn om de tijd juist in te schatten. Ook zijn mensen met ADD vaak vergeetachtig in algemene zin en raken ze gemakkelijk allerlei voorwerpen kwijt omdat ze niet meer weten waar ze die opgeborgen hebben. Ook hebben ze vaak moeite met het beginnen aan een nieuw karwei (uitstelgedrag) en zijn ze niet zo goed in het afmaken van een project. Mensen met ADD zijn vaak rusteloos en doen veel dingen tegelijk. Het onderhouden van een relatie valt ze vaak zwaar en ook slaapproblemen kunnen zich voordoen. Tegelijk zijn ze wel heel visueel ingesteld. Ze kunnen snel associëren en zijn ze vaak goed in staat om problemen te analyseren en oplossen. Ook humor is de meeste ADD'ers niet vreemd. Iemand die ADD heeft, zal daar altijd mee te maken hebben. Het komt niet af en toe opzetten, het is er constant, 7 dagen per week en 24 uur per dag. Voor anderen valt het niet op dat iemand ADD heeft, zelf is iemand zich er meestal wel van bewust. Naarmate de leeftijd vordert, lukt het steeds beter om de hierboven genoemde kenmerken te verbergen.

14 sep. 2016 11:51:48 door Raimond Bos Psyche en brein

Overal om ons heen zijn geluiden. Dag en nacht worden we geconfronteerd met geluid, soms in minimale vorm en soms in alle hevigheid. De natuur is niet geluidloos. Wind, onweer en regen zorgen voor geluid, dieren produceren geluid en hetzelfde geldt voor kletterende watervallen, rollende stenen, krakende boomtakken, vrijwel alles maakt geluid. Tegenwoordig klagen veel mensen over geluidsoverlast, veroorzaakt door apparaten die de mens heeft uitgevonden. Maar wist je dat helemaal geen geluid ook niet prettig is...?

Vliegtuigen die laag overvliegen...? Als het te vaak gebeurt, wordt er een actiecomité opgezet om de luchtvaartinstanties tot maatregelen te dwingen. Wordt ergens een evenement georganiseerd...? Vaak regent het dan telefoontjes bij de politie met klachten over te veel geluid. De harde beats die tegenwoordig uit de speakers van grote festivals knallen, wekken vaak irritatie op bij omwonenden. Je hoeft overigens niet eens direct naast het evenemententerrein te wonen, soms zijn de geluiden kilometers ver te horen. Te veel van iets is nooit goed. Maar te weinig geluid is ook geen fijn idee, al lijkt dat misschien ideaal. We zijn zo gewend geraakt aan bepaalde geluiden, dat we vaak niet eens door hebben welke geluiden er zoal om ons heen te horen zijn. Woon je aan een drukke verkeersweg of spoorlijn...? Dikke kans dat je de langsrazende auto's en treinen niet eens hoort, tenzij je er gericht naar gaat luisteren. Bezoekers verbazen zich daar vaak over, omdat zij aan die geluiden niet gewend zijn. Voor hen valt elk voorbij komend voertuig direct op, maar dergelijke geluiden wennen vaak snel. Het kan zelfs gebeuren dat je gevoelsmatig in een stad minder met lawaai te maken hebt dan in een klein dorp. Dat komt omdat het voortdurend voortrazende verkeer in de stad zo vanzelfsprekend is geworden, dat we het niet meer als lawaai ervaren, terwijl die ene auto die af en toe voorbij rijdt in een dorp ons veel meer opvalt.

Stel je voor, dat je absolute stilte wilt ervaren. Waar ga je dan naartoe...? Blijf je thuis zitten met alle deuren en ramen dicht...? Dat wapent je meestal niet tegen geluiden van buitenaf. Vliegtuigen zul je nog steeds horen overvliegen, de boormachine van de buurman hoor je ook tekeer gaan en de kans is groot dat er nog heel wat andere geluiden op je af zullen komen. Echt geluidloos is de wereld om ons heen eigenlijk nooit. Om totaal geluidloos te zijn in de natuur, zou je al moeten afdalen in de krater van een gedoofde vulkaan. Daar is immers niemand om de stilte te doorbreken en de enige geluiden die er dan zijn, zijn de geluiden die je zelf produceert. De vulkaan zelf fungeert in dat geval als een soort geluidswal, waardoor je geen omgevingsgeluiden zult waarnemen. Niet iedereen heeft echter de mogelijkheid om zomaar even af te dalen in een vulkaan. Er is nog een andere optie. Creëer een inpandige ruimte die zo is ingericht dat het er volledig stil wordt. In het hoofdkantoor van Microsoft in de Amerikaanse staat Washington is zo'n stiltekamer gebouwd, met speciaal ontworpen wiggen tegen de wanden. Het geluid dat eventueel nog aanwezig is in de ruimte, verdwijnt tussen deze wiggen en wordt dus niet weerkaatst. Zo werd de stilste plek op aarde gebouwd, met een recordwaarde van -20,6 decibel. Je zou zeggen dat het heerlijk moet zijn om daar te verblijven, maar het tegendeel is waar. Mensen kunnen zelfs behoorlijk van de kaart raken door te lang in die ruimte te blijven, het zou volgens ervaringsdeskundigen geen plezierig gevoel geven om in deze kamer te zijn.

9 sep. 2016 10:45:02 door Raimond Bos Psyche en brein

Een kwart van alle Europeanen ervaart een zekere mate van stress. Kortstondige stress is niet erg, het is zelfs goed voor ons lichaam. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de stress die we ervaren wanneer er gevaar dreigt. Deze vorm van stress houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we bijvoorbeeld op tijd kunnen wegvluchten uit een gevaarlijke situatie of ons kunnen verweren tegen de vijand. Normaal gesproken bevindt iemand zich slechts voor korte tijd in een situatie van acute stress en daarna normaliseert ons lichaam zich weer. Is er echter sprake van langdurige stress, dan vormt dat juist een bedreiging voor je gezondheid.

Merk je dat de mensen om je heen je irriteren in gewone alledaagse dingen...? Heb je met enige regelmaat moeite om 's avonds in slaap te komen...? Hebt je er moeite mee om controle te houden over de belangrijke zaken in het leven...? Vind je het lastig om keuzes te maken...? Ben je af en toe misselijk, zonder dat daar een concrete aanleiding voor is...? Verlies je regelmatig je interesse voor wat er zoal speelt in de wereld om je heen...? Ben je regelmatig je eetlust kwijt...? Ben je snel afgeleid van het werk waarmee je bezig bent...? Al deze zaken kunnen symptomen zijn va van werkstress. Indien je op enkele van de bovenstaande vragen 'ja' hebt geantwoord, doe je er verstandig aan om een kritisch te kijken naar het leven dat je nu leidt. Praat er eens over met je omgeving of met je huisarts. Voorkomen is, zeker bij dit soort zaken, beter dan genezen. Als je niet tijdig zelf op de rem trapt, kan het herstelproces vele maanden in beslag nemen. Je zult je in dat geval lange tijd niet opperbest voelen en dat is eigenlijk nog heel voorzichtig uitgedrukt, want stress kan zelfs levensbedreigend zijn. Het werkt namelijk een groot aantal aandoeningen in de hand, doordat je weerstand vermindert, je bloeddruk stijgt, enzovoort. Hart- en vaatziekten worden in veel gevallen veroorzaakt of verergerd door stress...!

Als je een rijbewijs hebt, dan heb je geleerd om te schakelen op het moment dat de toerenteller in het rood komt. Door een andere versnelling te kiezen, breng je de meter weer op het juiste niveau. Eigenlijk is dat met je lichaam ook zo. Stress wordt veelal veroorzaakt doordat je te veel hooi op je vork neemt. Je raakt het overzicht kwijt, ziet te veel op je af komen en ziet het uiteindelijk allemaal niet meer zitten. Soms is stress voor een belangrijk deel te wijten aan overschatting van je eigen kunnen, maar ook door externe factoren kun je stress ervaren. Een relatiebreuk, een ontslag of het plotselinge verlies van een dierbare kan voor stress zorgen. Niemand kent je lichaam beter dan jij zelf, dus je bent zelf degene die alle signalen het beste kan opvangen. Het is alleen de kunst om dat op de juiste manier te doen, om in te zien dat het de verkeerde kant op gaat en vooral om dat te accepteren, in plaats van het te ontkennen. Veel mensen zeggen tegen zichzelf dat ze niet moeten zeuren en dat het allemaal wel mee zal vallen. Juist daarin schuilt de grootste valkuil, want zo ga je maar verder en verder, tot je helemaal uitgeput raakt en het niet meer eenvoudig is geworden om nog naar die andere versnelling te schakelen. Op het internet zijn diverse zelftests beschikbaar om vast te stellen of je lijdt aan stress. Nog beter is een gesprek met een huisarts of psycholoog.

30 aug. 2016 23:02:01 door Raimond Bos Psyche en brein