We willen het allemaal zo goed mogelijk doen, maar toch gaan we regelmatig flink de fout in met ons dieet. Zelfs wanneer we ervan overtuigd zijn dat we gezond bezig zijn, proppen we ongemerkt heel wat verborgen calorieën naar binnen. Dit komt doordat voedselfabrikanten handig inspelen op de nieuwsberichten over ongezonde voeding. Ze brengen steeds weer nieuwe producten op de markt die op het eerste gezicht een verstandige keus lijken te zijn, maar uiteindelijk toch niet model staan voor een gezond en verantwoord dieet.

Een goed dieet is een vezelrijk dieet, gecombineerd met vitamines en mineralen. Veel groente en fruit eten is een absolute noodzaak, maar daarmee zijn we er nog niet. Er zijn bijvoorbeeld mensen die menen dat gedroogd fruit een goede keuze is, maar dat valt behoorlijk tegen. Om het fruit langer te kunnen bewaren, wordt er vaak gebruik gemaakt van suikers en andere stoffen, die er vooral voor zorgen dat het gedroogde fruit veel meer calorieën bevat dan gewoon vers fruit. En let ook goed op bij het consumeren van groenten uit potjes of blikjes. In veel gevallen wordt die groente in sap bewaard en ook dat sap is meestal wel verdacht. Controleer maar eens of daar niet ook een ongewenste dosis suiker in is gestopt.

Een lekkere salade dan maar? Goed idee! Maar zorg er dan wel voor dat je die salade zelf maakt op basis van verse ingrediënten. Zo weet je immers exact wat erin zit. Koop je een kant en klare salade in de supermarkt, dan is daarin vaak een dressing verwerkt die is gebaseerd op mayonaise. Mayonaise bevat veelal ongezonde vetten, die je salade onnodig van veel calorieën voorzien. Een goede dressing voor de sla maak je zelf heel simpel met wat olijfolie en azijn, aangevuld met kruiden naar eigen smaak. Dat is niet alleen een veel gezondere keuze, maar vaak ook nog veel lekkerder. Houd dit dus goed in gedachten, voordat je de volgende keer een salade met kip, tonijn of garnalen uit het schap van de supermarkt trekt.

En dan brood. Daar zit wat in, toch? De bekende reclameslogan van de Nederlandse broodbakkers is er jarenlang bij ons ingestampt, en inderdaad, er zit wat in. Maar lang niet in alle gevallen zit er wat goeds in. Zo wordt al langere tijd aanbevolen om meergranenbrood te eten. Of dat werkelijk een verstandige keuze is, valt te betwijfelen. Veel van die granen zijn eigenlijk helemaal niet zo gezond voor ons, omdat ons spijsverteringskanaal er helemaal niet op is gebouwd om dergelijke granen te verwerken. Iets soortgelijks geldt voor de pinda. Op zich is er met de pinda niets mis, het eten ervan wordt over het algemeen als gezond gezien. Maar dat stopt zodra je er pindakaas of pindasaus van gaat maken. Daarin zitten veel te veel stoffen die je beter kunt vermijden.

Iets lekkers tussendoor of voor na het eten? Veel mensen kiezen tegenwoordig bewust voor een variant zonder toegevoegde suikers. Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar meestal is het dat niet. De fabrikanten vestigen graag de aandacht op het feit dat er geen suikers toegevoegd zijn, want suikers zijn immers schadelijk voor ons. Wat ze gemakshalve maar even 'vergeten' is dat die suikers in dat geval meestal worden vervangen door vetten. Ook die zijn niet bevorderlijk voor de gezondheid, dus het is lood om oud ijzer. Precies hetzelfde geldt voor de zogenoemde 'zemelenmuffins' als alternatief voor de gewone muffins of donuts. Ze worden als 'gezond' alternatief’ aangeprezen, maar bevatten vaak juist nog meer calorieën door toegevoegde vetten en suikers.

Nog een bekende hype: de smoothies. Je kunt een smoothie uitstekend zelf maken door wat vruchten te persen en het sap te mengen, al is het de vraag of dat verstandig is. Je krijgt op die manier namelijk wel het sap binnen, maar niet de vezels van de vrucht, die juist zo belangrijk voor ons zijn. Bovendien krijg je, doordat je veel meer sap tot je neemt als bij het eten van de hele vrucht, ook veel meer suikers binnen. Maar in elk geval is het drinken van een zelfgemaakte smoothie nog altijd beter dan je te laten verleiden tot het nuttigen van een kant-en-klare smoothie in de winkel. Ze lijken weliswaar gezond te zijn, maar ze bevatten vaak toegevoegde suikers en siroop. Dat levert zomaar een fikse dosis extra calorieën op, waardoor die gezond ogende smoothie opeens meer calorieën bevat dan een hamburger!