De eeuwige strijd tegen de overtollige kilo's wordt door heel wat mensen gestreden. Er zijn in de loop der jaren al heel wat 'wonderdiëten' verschenen. Hordes mensen volgden de aanwijzingen van de Fransman Michel Montignac in de jaren '90 van de vorige eeuw. Er hoefde niet op de calorieën te worden gelet, maar wel op de consumptie van koolhydraten. Enkele jaren later maakte de Nederlandse gewichtsconsulente Sonja Bakker furore met haar afslankmethode. Beiden verkochten stapels boeken met dieetrecepten, maar intussen duiken nog altijd met enige regelmaat nieuwe aanwijzingen voor het verliezen van het overtollige lichaamsgewicht.

Dat we geen ongezonde snacks moeten eten, dat weten we zo langzamerhand wel. Koekjes, snoepjes, fast food en allerlei fabrieksvoer, ze bevatten stuk voor stuk dikmakers. Maar van welke voedingsmiddelen kunnen we afvallen door ze te eten...? Peulvruchten...! Een recent onderzoek toont aan dat het om meerdere redenen verstandig is om elke dag een portie bonnen, erwten, linzen of kikkererwten naar binnen te werken. Op de eerste plaats omdat dit gewoon gezonde voedingsmiddelen zijn. Ze dragen bij aan het verlagen van het cholesterolgehalte en verlagen daarmee ook de kans op hart- en vaatziekten. Je kunt ervoor kiezen om peulvruchten op het menu te zetten als alternatief voor vlees. In dat geval ben je ook nog eens milieubewust bezig, want de teelt en productie van peulvruchten heeft een lage klimaatbelasting. Het milieu wordt minder belast door het eten van peulvruchten dan door het eten van vlees.

Belangrijker voor de dieetvolgers is echter dat je ervan afvalt. Oké, niet heel veel, maar wel een klein beetje. In de Canadese stad Toronto hebben onderzoekers de gegevens van een eerdere studie nog eens uit de kast getrokken. Ze hebben eenentwintig proeven met elkaar vergeleken. Een groep van totaal bijna duizend volwassenen kreeg in het kader van deze proeven zes weken lang peulvruchten te eten. Volgens de onderzoekers verlies je 340 gram lichaamsgewicht in zes weken tijd wanneer je elke dag 130 gram peulvruchten eet. Zoals gezegd, het zijn geen spectaculaire hoeveelheden, maar veel belangrijker is dat er geen sprake is van een jojo-effect, omdat de peulvruchten zorgen voor een verzadigd gevoel. Je krijgt niet zo snel opnieuw trek en komt daardoor ook niet zo snel in de verleiding om alsnog allerlei ongezonde dingen te gaan eten. Peulvruchten zijn rijk aan vezels, koolhydraten, eiwitten, vitamine B en mineralen, zoals ijzer, calcium, molybdeen en fosfor.