Avocado's vermijden of niet?

Over de avocado bestaan nogal wat misverstanden. Sommige mensen menen dat je deze vrucht beter kunt vermijden omdat het een dikmaker zou zijn. De avocado bevat namelijk veel vetten en levert ons veel calorieën. Maar de avocado wordt ook vaak geroemd als gezond, vitaminerijk bestanddeel van onze maaltijden. Hoe zit dat nu precies?

Vetten en vezels

Om te beginnen met de discussie over het vet in de avocado, dat zijn ‘goede’ vetten. Het zijn namelijk enkelvoudig onverzadigde vetten en die hebben een positief effect op je cholesterolgehalte. Op zich is dat al een goede reden om deze vitaminebom wat vaker op het menu te zetten. Maar er zijn meer redenen om dat te doen, want de avocado is rijk aan vezels, die een positieve invloed hebben op je spijsvertering. Ze houden ook je bloedsuikerspiegel stabiel.

Bron van vitamines

Verder bevat een avocado maar liefst 4 gram eiwit, dat is veel meer dan je in andere vruchten aantreft. Een avocado is bovendien rijk aan vitamine B, vitamine C, vitamine E en vitamine K. Met name vitamine K is hier interessant, deze vitamine is namelijk vrij lastig te vinden in onze voeding. Met een avocado krijg je deze vitamine, die belangrijk is voor de opbouw van sterke botten, dus binnen. Ook kalium, magnesium, koper, foliumzuur en ijzer zijn in avocado’s aanwezig.

Het perfecte huidmasker

Wist je overigens dat de olie van avocado een sterke gelijkenis vertoond met de olie die onze huid aanmaakt? Om die reden wordt avocado al eeuwenlang gebruikt als gezichtsmasker. Dat kun je zelf eenvoudig thuis doen. Je vermengt het vruchtvlees van een halve avocado met een beetje citroensap en een beetje olijfolie. Deze substantie smeer je op je gezicht. Tien minuutjes laten intrekken en dan afspoelen. Het resultaat is een heerlijk zachte huid!

Hou je het liever bij avocado op je bord? Je kunt ze op brood doen, gewoon zo uit de hand eten met wat peper en zout erover, maar je kunt ze ook verwerken als vleesvervanger in salades en allerlei andere heerlijke recepten!